Wróć do zestawienia

KW 1
czołg ciężki

Związek Radziecki 1939

Załoga : 5 żołnierzy
Waga : 43,5 T
Długość : 6,75 m
Szerokość : 3,32 m
Wysokość : 2,71 m
Prześwit : 0,45 m
Silnik : Diesel 12-cyl
Moc : 441.29 kW,600 KM
Prędkość : 35km/h
Sprawność : 13,8 KM/T
Uzbrojenie : Działo : 76,2 mm
             3-4KM 7,62mm
Czołg ciężki, który w czerwcu 1941 roku sprawił Niemcom bardzo niemiłą niespodziankę. Tym bardziej nie miłą, że nie mieli skutecznej broni do zwalczania tego wozu.
Autor : Mariusz Franciszczak
Wróć do zestawienia

Orzech

Gdyby Rosjanie byli przygotowani na atak Niemców. Na pewno ta maszyna by była jednym z najważniejszych rosyjskich atutów. Niestety czołg mimo swojej przewagi na polu bitwy nad niemieckimi maszynami przeszedł przez drugą wojnę bez echa. Mało, kto nie będący pasjonatem tematu kojarzy KW 1 lub KW2 z drugą wojną lub czołgiem.

Autor: Mariusz 2005-06-04 16:20:00

KW 1

Gdy niemcy poraz pierwszy zetknęli się z tym czołgiem doznali szoku gdyż żaden niemiecki czołg nie był w stanie go zatrzymać.Dopiero słynne 88-ósemki zwyciężyły gruby pancerz tego czołgu,który był niewątpliwym atutem w porównaniu z pancerzem T 34.

Autor: Kajtek 2005-06-28 19:46:00

KW 1

Bez watpienia KW-1 był w czasie operacji Barabossa czołgiem Radzieckim z najlepszym opancerzeniem i działem. Slyszał może ktos tę historie jak Niemcy męczyli się z opuszczonym KW 3 dni!? Dopiero wysadzenie go przez saperow poskutkowało - a to mowi chyba samo za siebie...

Autor: Kamil 2005-06-28 20:02:00

KW 1

Czołg ten w 41 roku był prawie doskonały no ale nie był .Miał świetny pancerz i rewelacyjne zawieszenie używane póżniej w pierwszych IS ale miał wiele wad konstrukcyjnych jedna z nich to skrzynia biegów beznadziejna by z 1 przejść na 2 trzeba było zatrzymać czołg pozatym wierza kiepsko zaprojektowana by ją obrócić też trzeba było zatrzymać czołg!!!System obrotowy wierzy był ręczny systemy celownicze też nie lepsze itp a pozatym mała prędkość co zpowodowało że nie był tak szybki jak T-34 nie mógł ich doścignąć!!!Początkowej fazie wojny Niemcy ZSRR czołgi Kv-1 i T-34 nie miały radia!!!Załogi tych czołgów miały zazwyczaj ! godzinny trenig na tym czołgu!!

Autor: Bojownik 2005-06-30 15:07:00

KW 1

KW - Kliment Woroszylow . Pierwsze 50 sztuk seryjnej produkcj zbudowano w grudniu 1939 r.Niewatpliwie najsilniejszy czolg na swiecie do powstania Tygrysa . Przyspozyl niemcom straszliwych problemow w 41 i wbrew legendzie to jego a nie T 34 najbardziej obawiali sie hitlerowcy .Zbudowano 2400 egz. plus 2000 KW 1s i KW 85 . Na jego podwoziu zbudowano tez 700 sztuk dzial samobieznych SU 152 , nazywanych w ZsRR "zwierobojami" (zabojcami kotow ).Bardzo chetnie niemcy i finowie eksploatowali zdobyte egzemplarze w walce .

Autor: Slawomir K 2005-09-25 16:56:00

KW 1

Według mnie nie był taki dobry, przede wszystkim był droższy w produkcji, co do Niemców to oni obawiali się T34 a nie KW ze względu na dużą liczbę T34, jak wiadomo jego wadą były kiepsko wyszkolone załogi, pozatym w wozie tym nie zastosowano pochyłego pancerza, co do koncepcji wozu ciężkiego uzbrojonego w armatę z czołgu średniego to nie sprawdziła się ona

Autor: 2005-10-01 00:48:00

KW 1

Był za wolny jak ,ale za to dorze uzbrojony.Dopuki niemcy nie wprowadzili tygrysa ciężko było go zniszczyć.

Autor: 2005-10-08 15:53:00

KW 1

Panowie, bez żartów. Ten czołg to ruchoma góra żelaza,robiąca wrazenie na wrogach tylko na papierze i suchych statystykach. Czołg ciężki i ...tyle. Beznadziejna celownosc,szybkostrzelnosc,predkosc i manewrowosc. Czołg przeznaczony do zakopania w okopie i strzelania przed siebie. Niezaleznie od kalibru: najpierw musisz trafic a potem uciec :-) KW ani trafiac ani wiać nie potrafił :-)

Autor: Minion 2005-10-20 18:40:00

KW 1

Czołg ten potrafił trafiać, co wiele razy przeszkadzało niemieckim jednostkom, co do wiania ta mając taki pancerz nie musiał tego robić, wiać to mogły Panzer III i Panzer IV, był jednak źle wykorzystany więc jego użycie niczego nie zmieniło, pozatym w późniejszym okresie został zdeklasowany przez Tygrysy i Pantery

Autor: AKMS 2005-10-27 13:50:00

KW 1

Ta " kupa zelaza " byla najgrozniejszym przeciwnikiem niemieckich Panzerow i pak - ow . Jedynym jego groznym przeciwnikiem byla 8.8 FLAKanone i 10 cm Kanone . Cala gama pozostalych srodkow ppanc stosowanych przez niemcow czyli :panzerbusche , 20 flak , 20 kwk , 37 pak i flak , 47 (t) pak , 75 iG , 150 iG byly bezsillne a 75 kwk i 105 lFH byly skuteczne tylko w bardzo ograniczonym zakresie . Popieram AKMS - a , to ze te czolgi nie sprawdzily sie w dostatecznym stopniu to tylko kwestia blednego ich uzycia i fatalnej taktyki Rosjan .Oczywiscie dotyczy to pierwszego okresu wojny .

Autor: Slawomir K 2005-11-05 18:11:00

KW 1

Jednostka napędowa o małej mocy, za małej na taką masę. Bardzo dobre rozwiązanie z szerokimi gąsienicami. Mimo wszystko dobry czołg, filar Wojsk Pancernych ZSRR w 1941 wespół z T-34.

Autor: Tom 2005-11-12 15:32:00

KW 1

nie wiem, chłopcy, czego Was pani w szkole uczyła. mnie liczyć, wierzę tylko liczbom. porównajcie sobie poprostu dane KW-1 i innych czołgów z tamtych lat. Toż to był lew przy niemieckich kotach. a pancerz przebijała tylko armata 88 mm, ale to był sprzęt przeciwlotniczy, strzelający na 11 km w górę i chyba trochę za drogi na strzelanie do ruskiego tanka. pozdrawiam.

Autor: antoni antonov 2005-11-16 17:39:00

KW 1

jest to bardzo mocny i obronny czołg szkoda że nie można go kupić.

Autor: Daniel 2005-12-09 18:00:00

KW 1

Tu wpisz swoje spostrzeżenia.

Autor: 2005-12-13 08:57:00

KW 1

byl top czolg cięzki ale mial dobre uzbrojenie i dobry pancerz

Autor: kacper 2005-12-28 12:28:00

KW 1

ale bryka

Autor: 2006-01-08 09:19:00

KW 1

prawdziwa kacapska technologia ktora nie posunela sie zbyt na przod

Autor: 2006-01-27 10:58:00

KW 1

Sami dowódcy radzieccy mówili, że nie jest to dobry wóz pancerny, poniważ miał jednakową armatę co T34/76. Lepiej było wyprodukować 2 T34/76 niż 1 KW mający taka samą siłę ognia. Dopiero KW85 okazał sie trafnym rozwiązaniem, lecz nie użyto go na taką skalę co T34/85.

Autor: Misiek 2006-02-04 23:19:00

KW 1

Radzieccy dowodcy nic takiego nie mowili , a Kw 85 byl przejscowka miedzy Kw 1 S i JS 2 . Pamietajmy , ze Kw byl bez porownania silniejszym i trudniejszym przeciwnikiem dla niemcow ze wzgledu na opancerzenie i brak wad T34 , a armata i tak nie miala odpowiednika po niemieckiej stronie , wiec nie mialo znaczenia na jakim czolgu jest montowana.

Autor: Slawomir K 2006-02-12 14:03:00

KW 1

Panowie widze ze jakosc czolgow oceniacie po ich masie a nie po tym co powinniscie czyli szybkosci, trwlosci, mobilnosci i wszechstronnosci.KW byl czolgiem posiadajacym bardzo przestarzaly pancerz w porownaniu do T-34/76A.Nadrabial braki w ksztalcie pancerza podobnie jak niemieckie Tygrysy jego gruboscia ktora w niektorych miejscach byla dwu krotnie wieksza niz w przypadku T-34/76A.Ale nie oznacza to ze KW byl 2 razy odporniejszy na trafienia od T34.Gdyby tak bylo to Ruskie nie wprowadziliby do produkcji JS tylko zmienili by dzialo w KW na 122 mm tak jak w JS i mieliby spokoj z Tygrysami.To nie wystarczalo bo KW byl poprostu czolgiem topornym i malo przemyslanym na tle T34 czy JS.

Autor: Cezar 2006-02-18 21:04:00

KW 1

oryginalna nazwa to chyba KV-1, ten okaz to wersja z ekranami (dodatkowy pancerz,widać te nity na wierzycce po bokach)

Autor: 2006-02-19 20:07:00

KW 1

Mam model tego czołgu, jego nazwa to chyba KV-1 a wersja na obrazku jest z ekranami (dodatkowy pancerz ok 75mm+ [widać po nitach na wierzycce]) dzięki temu był nawet lepiej opancerzony od tygrysa

Autor: 2006-02-19 20:15:00

KW 1

Egzemplarz na ilustracji to prawdopodobnie podwersja KW1 E . Dodatkowy pancerz z boku wiezy przykrecano srubami . Kliment Woroszylow 1 ( ekranowany )

Autor: Slawomir K 2006-02-21 11:11:00

KW 1

Dodanie tych ekranów spowodowało katastrofalny spadek mobilności, czołg ten raczej był stalowym bunkrem, który przez pewien czas mogł przyjmować na siebie ciosy. Sztukasy i 88-mki dawały mu spokojnie radę. Nie wiem co Rosjanie chcieli osiągnąć dodając kolejene blachy...

Autor: Znienawidzony Tygrys 2006-02-22 19:04:00

KW 1

hmm chyba pogróbic pancerz no nie? Bezkonkurencyjny na poczatku wojny, a co sie dziwic ze stuki go niszczyly, ił 2 tez niszczyl koty...

Autor: Edi_800 2006-02-24 19:15:00

KW 1

CO JA DWUNASTOLETNI DANIEL MOGĘ POWIEDZIEĆ O TAKIEJ MASZYNIE!INTERESUJE SIĘ WOJNĄ I CZĄGAMI OD 9-LAT. MAM KOLEKCJĘ MODELI CZAGÓW POLSKO-ANGIELSKICH.MAM OPISY RÓŻNYCH MODELI I PO PRZECZYTANIU OPISU TEJ MASZYNY UZNAJĘ ŻE JEST W POŻĄDKU SZKODA ŻE PRZED MOIM DOMEM NIE STOI NP. CZĄŁG CZTEREI PANCERNYCH Z NUEREM 102

Autor: DANIE LAT12 2006-03-13 19:11:00

KW 1

Brawo Daniel . Masz swoje hobby a to dobrze Ci wrozy , bo hobby maja tylko madrzy ludzie.Zycze wytrwalosci.

Autor: Slawomir K 2006-03-14 10:21:00

KW 1

Czytam te linki i oczom swoim nie wierzę. Co "koledzy" pancerniacy robili na lekcjach historii. Niemcy nie mieli na poczatku "Barbarossy" Tygrysów i Panter ,a Pzkw IV nie wystepował jeszcze zbyt licznie,ponieważ był traktowany jako wóz dowódców kompanii i batalionów. Uzbrojenie wozów niemieckich to w przypadku Pzkw IV była krótkolufowa armata 75 mm,a Pzkw III dowódców drużyn uzbrojony był w armatę 50 mm. Reszta wozów bojowych Niemców to Pzkw II i zdobyczne Ltv 35 i Ltv 38 (czeskie wozy SKODA) uzbrojone w armaty 37 mm. Wyposażenie pułków w broń p.panc to lekkie działka 37 mm i nieliczne 50 mm. Przy takiim porównaniu KW 1 i KW 2 to rzeczywiście potwory. Wystarczy wspomnieć samotne boje KW1s pod Krasnigwardiejskiem ,gdzie samotnie powstrzymał 3 ppanc.( inna rzecz ,że dowódca wozu został po walce zdegradowany ponieważ porzucił sprawny czołg i nie zniszczył go.

Autor: Tadeusz"Panzer" Białek 2006-03-14 17:44:00

KW 1

Zgadzam sie z Panem Panie Tadeuszu z jednym zastrzezeniem . PzKfw Iv juz w kampani wrzesniowej nie byl czolgiem dowodcow kompan czy batalionow , ale szeregowym czolgiem w kompaniach ciezkich .

Autor: Slawomir K 2006-03-14 22:32:00

KW 1

Czołgi tego typu walczyły w oblężonym Leningradzie. Jak się tam znalazł...to proste wjechał po zamarznientym lodzie Ładogi...

Autor: KALOT 2006-03-19 18:46:00

KW 1

POżądny czołg, dobre opancerzenie i uzbrojenie lecz załogi które prowadziły go w pierwszj fazie operacji barbarosa były niedoświadczone i niewyszkolone.

Autor: Pulpet 2006-03-21 15:25:00

KW 1

Moim zdaniem to przestarzala maszyna malo mobilna ktora przysporzyla troche klopotu niem.ale radzili sobie znia sztukasami oraz 88kami pak 75mm byl równie skuteczny

Autor: Rafał 2006-04-10 19:05:00

KW 1

Moim zdaniem to przestarzala maszyna malo mobilna ktora przysporzyla troche klopotu niem.ale radzili sobie znia sztukasami oraz 88kami pak 75mm byl równie skuteczny

Autor: Rafał 2006-04-10 19:05:00

KW 1

Byl malo mobilny

Autor: Rafał 2006-04-10 19:09:00

KW 1

Byl malo mobilny

Autor: Rafał 2006-04-10 19:09:00

KW 1

Przestarzala ? To co w tym czasie bylo bardziej nowoczesnego ? Pak 40 / 75 w 1941 byl jeszcze w powijakach , 8.8 nie bylo dzialem powszechnie uzywanym na 1 lini gdyz sluzylo do obrony plot . Niemcy uzyli 8.8 stricte jako dziala ppanc dopiero w Afryce gdzie jeden z dywizjonow ppanc uzbrojono w te dziala naprzemian z pak 36.

Autor: Slawomir K 2006-04-13 16:27:00

KW 1

A kto ci przyciągnie flaka na gorący front? nawet jeśli to czołg go rozwali, taka jest moja drobna spekulacja.

Autor: Rudy 102 2006-04-13 21:49:00

KW 1

88-ósemek przeciwlotniczych do zwalczania czołgów niemcy używali już w czasie wojny domowej w Hiszpanii,jej autem była wysoka prędkośc początkowa pocisku i jego płaska trajektoria lotu.Jednak powszechnie zaczęto ich używać właśnie w Afryce,gdzie na dużych otwartych przestrzeniach mogły wstrzeliwać się w każdy napotkany czołg.

Autor: Kajtek 2006-04-14 15:55:00

KW 1

Tu wpisz swoje spostrzeżenia.

Autor: 2006-04-14 19:34:00

KW 1

Młodszy brat KV2, ale robi większe wrażenie!!

Autor: Rupol 2006-04-23 10:59:00

KW 1

Tu wpisz swoje spostrzeżenia.

Autor: 2006-04-30 13:25:00

KW 1

Ten KW-1 potrafił dać łupnia niemieckim czołgom, jednak przez to że był taki ciężki(m.n. za sprawą niepotrzebnych pancerzy) a tym samym za wolny był łatwą zdobyczą dla Stukasów

Autor: 2006-05-19 18:14:00

KW 1

Co do 88 bardzo dobra broń defensywna, dobrze umieszczona bateria tych dział potrafiła zadecydować o wyniku bitwy, szczególnie było to widoczne podczas kampani w Afryce Północnej. Co do czołgu KW1, Niemcy gdy napotykali na oddział tych czołgow naprawde niewiele mogli zrobic(mówie o początkowej fazie kampani w Rosji) bywało że KW1 przełamywały niemieckie linie i wycofywały się dopiero gdy zabrakło amunicji. I tu trzeba pomyśleć o załogach co prwowadziły te "pancerne smoki". Bo czym jest czołg bez załogi. Pozdrawiam.

Autor: ZbyłGniew 2006-05-31 20:38:00

KW 1

poza tym 88 była armatą pół ałtomatyczną i miała dużą szybkostrzelnosc KV 1 był dobrym czołgiem ale mosty nie wytrzymywały jego ciezaru a jego działo pozniej było za słabe i czołg odszedł w zapomnienie(KV-85 tylko 130 sztuk)

Autor: Andreo 2006-06-12 03:25:00

KW 1

KW1 był mocnym czołgiem,ale za wolnym.Kilka lżejszych innych czołgów dobrze rozstawionych mogłoby go zniszczyć.

Autor: Bronas 2006-06-30 11:20:00

KW 1

O_Omosty nie wytrzymywały? ja rozumiem: drewniane, ale KV-1 jak na czolg ciężki był lekki! porównajcie z np takim tygrysem albo panterą

Autor: 2006-08-07 11:52:00

KW 1

PRZEREKLAMOWANY kawal stali

Autor: qwerty 2006-08-20 16:05:00

KW 1

Czolg Kw 1 był dobrym czołgiem lecz niestety warzył za dużo i miał za słabom armata. W 1942 roku był bardzo przestarzały.Troszeczke słaby pancerz.Wadą była długa i wąska sylwetka co dawało czołgowi bardzo małom zwrotnosc.

Autor: Mateusz Domagała 2006-10-02 15:34:00

KW 1

Tu wpisz swoje spostrzeżenia.DO Bromasa ty nic nie wiesz o taktyce wojennej Czołgi ciężkie nigdy nie uczestniczyły w walce same zawsze miały ochrone innych bardziej mobilnych jednostek. A poza tym czołgi ciężkie miały wystarczająco duży zasięg by zniszczyć wroga a samemu nie wystawiać się na oszczał wroga. piotr

Autor: 2006-10-02 16:49:00

KW 1

Spór o to czy nowoczesny czy nie nowoczesny uważam za niecelowy. Liczą się fakty. A te są takie, że ten czołg odesłał na złom całą niemiecką broń przeciwpancerną. Dawały mu radę tylko słynna "Acht komma acht" czyli 8,8 cm FLAK i armata polowa 10,0 albo 10,5 cm (nigdy nie pamiętam tego kalibru i oznaczenia więc przepraszam za ew. błąd). Można dyskutować co spowodowało, że nie odniósł sukcesów na miarę możliwości (i taka dyskusja częsciowo już się tutaj odbyła), ale od strony technicznej fakty są takie jak powyżej. I na koniec mała uwaga. Niemcy podawali kalibry w centymetrach a nie w milimetrach. Byłoby wiec elegancko trzymac się jednak tej maniery pisząc o niemieckim sprzęcie. Pozdrowienia dla wszystkich.

Autor: Olaf 2007-02-25 21:13:00

KW 1

kilka lekkich czołgów żeby zatrzymać jeden KW-1 a gdyby był to pułk to Niemcy musieli by użyć całej dywizji pancernej i co wy na to ??????

Autor: franek1 2007-03-17 20:32:00

KW 1

Dzisiejsi specjaliści twierdzą, że ten czołg na początku niemieckiej inwazji mógł zniszczyć 20- 30 czołgów nieprzyjaciela w czasie jednej bitwy, to mówi samo za siebie...

Autor: Pasjonat 2007-03-19 11:34:00

KW 1

nawet tzw. TYGRYSY nie dały sobie rady z KW 1 3 rzesza nic nie wiedziała o KW 1

Autor: 2007-04-02 16:56:00

KW 1

Super czolg mogl sie rownac z tygrysami i pantherami

Autor: Wojtekw 9 lat 2007-05-04 20:52:00

KW 1

KW 1 był to dobry czołg.Zdarzały sie w 41 roku przypadki że był niszczony przez Panzera 38(T)

Autor: 2007-05-22 13:47:00

KW 1

tylko dlaczego w 41 sowieci dostawali wpierdol na swoich świetnych ''tankach''

Autor: WITTMAN 2007-05-24 14:07:00

KW 1

Z tego czeskiego badziewia? No może, ale co najwyżej z tyłu z dwudiestu metrów w nocy, a załoga musiała być narąbana.

Autor: Michał 2007-05-25 09:23:00

KW 1

to jest super colg 1wojny szwjatowej

Autor: kuba 2007-06-14 18:29:00

KW 1

No co ty, fajny, ale w tej wiezy to ja bym upchął truchę większą pukawkę, bo daje ona takie możliwości.

Autor: 2007-06-25 18:20:00

KW 1

KW 1 to w miarę dobry dobry czołg . W obronie myślę że dobrze sobie radzi , ale w ataku lepiej go nie używać. Jest powolny łatwo mógłby stać się celem dla żołnierza z granatem p.panc. Armata nie za dobra prawie nie ma jak sie bronić ale jak sie go ufortyfikuje to już coś.

Autor: wojak 2007-07-12 09:35:00

KW 1

Czytałem, że w czasie podejścia Niemców pod Leningrad (VII- IX 1941) kilka KW 1 okopało się i zamaskowało po bokach szosy prowadzącej do miasta i zniszczyło całąniemieckąkolumnę Pz. III a czolgiści niemieccy nie wiedzieli nawet co się stało, dowódca czołgistów radzieckich został odznaczony tytułem Bohatera Związku Radzieckiego, a 4 czołgistów po Orderze Lenina.

Autor: Michał 2007-08-12 19:37:00

KW 1

czołg taki sobie,lecz jakoś sobie radził...

Autor: wojak 2007-10-21 14:52:00

KW 1

Ja bym dał większe działo do tego czołgu bo on z to fujarko to głupio wygląda

Autor: cezar 2008-01-13 08:17:00

KW 1

Istna forteca... Niemieckie czołgi z roku 1941 miały wszystkie jak jeden krótkolufowe działa kal 3,8cm, 5 cm i 7,5cm. WSZYSTKIE nie zapominajcie o Tym!! Najcięższe działo montowane na czołgach było właśnie 7,5cm. Długość lufy 24 kalibry więc krótka jak kikut. PZKPFW IV były wtedy czołgami wsparcia piechoty raczej. Dopiero po spotkaniach z T34 i KW1 zaczęto myśleć o montażu długich luf. Długie lufy to było 7,5cm 42 kalibry (chyba bo z pamięci piszę) potem było 48 kalibrów. i w PZKPFW III montowali w kolejnych wersjach i głównie przezbrajali z krótkolufowej 5cm na długolufową 5cm co dało szansę na w miare efekrywne trafianie T34 z większej ale jeszcze wciaż niebezpiecznej odległości no i ciągle tzreba było kombinować żeby zajść T34 od Tyłu. Działka 7,5cm kal24 montowane na PZ IV i Sztug III były małoskuteczne ze względu na niską predkość początkową Pocisków. Pancerze ówczesnych PZ III i PZ IV były po prostu śmieszne. Radzieckie armaty montowane na KV-1 i na T34 były kalibru 76mm i były długolufowe w porównaniu z ówczesnymi niemieckimi :) Także nie wiem o co ta Dyskusja :) Standaryzacja pocisków (tylko sugestia) dobry pancerz, Armata cięższa niż wszystkie dziala ppanc (nie liczę 8,8 i haubic 10,5 któe ie były działami ppanc w owym czasie)... Toz to masakra skoro niemieckie czołgi w 88% były odporne na pociski kal 5cm :P Tylko brak wyszkolenia i Dowodzenia był powodem klęski rosyjskich czołgów w fazie początkowej. Prześledźcie historię nie tylko statystyki :) W każdej bitwie (do lutego 1942) gdzie znalazł się choć jeden pluton wyposażony w T34 albo KV1, zwycięstwo Niemców było okupione krwią. Już wtedy Guderian pisał w raportach o dużych stratach. W marszu na Moskwę po przejściu Charkowa jednostki pancerne juz były nieźle przetrzebione. Mało Tego Hitler nie pozwolił Guderianowi prowadzić marszu tylko w kierunku Moskwy i kazał oddzielić siły na zwrot południowy co zatrzymało natarcie w kierunku Moskwy. To był kolejny błąd Hitlera o którym nie wspomniałem w komentarzu pod opisem T34/85 :P Historia wojskowości to przede wszystkim uczenie sie od Wroga i od poprzedników. Hitler nie był widać douczony pod Tym kątem ale uważał się za wodza, bo bał się, że armia za bardzo urośnie w siłę i postawi się kiedyś przeciw niemu. Był "dobrym" politykiem ale na szczęście nic poza Tym :P A Ślepy naród niemiecki dał się wciągnąć w to bagno i trwał przy Adolfie do końca ;) Pozdrawiam

Autor: Obserwator (kwas) 2008-01-25 13:40:00

KW 1

Ty kuba wiesz ze KW1 nie byl na pierwszej wojnie swiatowej tylko na początku drugiej w Finlandii

Autor: pieter 2008-02-09 12:05:00

KW 1

na początku wojny był bardzo dobrym czołgiem,ale gdy zaczęto produkować tygrysy,to szkoda gadać:)

Autor: kondzo 2008-02-14 19:33:00

KW 1

Niemcy poczatkowo nie mieli broni aby zniszczyc KW

Autor: Aleksandros 2008-02-22 14:17:00

KW 1

Widac ze Ci co pisza komenty sie gowno znaja a jednak pisza ... czolg KW 1 byl w chwili powstania jednym z najciezszych czolgow IIw.ś. Mial on dobry, gruby pancerz zapewniajacy mu ochrone przed niemieckimi czolgami typu Panzer 2 i Panzer 3, oraz przeciwko niemieckim armatom 37mm. Mimo to rosjanie nie mieli zadnego pojecia o dobrej taktyce obrony wlasnego narodu dzieki czemu ta, calkiem dobra bron byla masowo tracona przez "ruskich" w wyniku ich glupoty oraz niekompetencji Klimenta Woroszylowa - owego czasu ministra obrony.Gdyby rosjanie potrafili zgrupowac na froncie czolgi typu KW oraz nieco bardziej mobilne czolgi T -34/76 mogli by odepchnac niemcow juz w 1942 roku nieumozliwiajac im zbyt duze pole popisu. Jednak trzeba powiedziec jeszcze o jednym ... Niemcy posiadali znakomity bombowiec nurkujący Junkers Ju 87 "Stuka", ktory niszczyl kazdy czolg jak chcial, wiec podsumowujac ta maszyna byla gowno warta... nic dodac nic ujac koniec kropka -.- .

Autor: faja 2008-02-23 20:59:00

KW 1

abrakadabra! suuuuuuuuuper czolg... tylko... ze... wcale... nie jest super!!!!!!!!!!!!!!!

Autor: potepieniec 2008-03-01 16:14:00

KW 1

Ale w 1941 był bardzo dobry

Autor: Michał 2008-03-01 16:17:00

KW 1

to bylo w 41 roku, a to bylo w srodku wojny!

Autor: potepieniec 2008-03-01 18:45:00

KW 1

Co było w środku wojny. O co Ci chodzi?

Autor: Michał 2008-03-01 20:38:00

KW 1

o to ze 1941 rok byl w mniej wiecej w srodku wojny, moze troche wczesniej jakis rok czy dwa... a np. w 1943 roku nie byly az takie dobre...

Autor: potepieniec 2008-03-02 13:46:00

KW 1

No jasne, ze w 1943 już nie były, no ale każda dobra maszyna maszyna ma okres świetności (choćby krótki)w którym gromi lub jest co najmniej równorzędnym przeciwnikiem dla czołgów wroga (jak np. KW-1 w 1941, Tygrys w 1943), i okres, gdy przestaje nim być, gdyż przeciwnik wprowadza lepsze czołgi (w stosunku do KW-1 były to Tygrysy i Pantery). W tedy to czołgi są wycofywane, jeśli nie w całości, to chociaż częściowo z frontu (mówię oczywiście o czasie, kiedy trwa wojna) i na jego bazie robi się np. działa samobieżne (w tym przypadku SU-122), bądź na inne (w Niemczech czołgi przerabiano na wozy amunicyjne i pojazdy ewakuacyjne), itp.

Autor: Michal 2008-03-02 14:32:00

KW 1

zgadzam sie

Autor: potepieniec 2008-03-02 15:08:00

KW 1

Dla Rosjan wojna zaczeła sie w czerwcu 41r. W tym okresie był to najciężej opancerzony, i wystarczająco uzbrojony wóz pancerny na świecie. Jeśli zaopatrzony był w paliwo i amunicję i obsługiwany przez wyszkoloną załogę "siał" zniszczenie i strach w szeregach państw osi.

Autor: Krzysiek 2008-09-13 23:49:00

KW 1

Powiem z ironią że jak takich chłopów z pola z cepami w ręku zwerbowali i wsadzili na godzinę do czołgu, a potem siup na front to zanim takie chłopy wycelowały i strzeliły to szkopy zdążyli sobie na luzie 88-ke podciagnąć przeczyścić i dopiero rozwalić KW s hukiem. Lecz jeśli załoga kawuka była dobże wyszkolona to niemcy mogli tylko podciągnąć portki i wiać w las srać ze strachu. :)

Autor: Pączek 2008-10-14 20:13:00

KW 1

Panowie, pancerz ma rzeczywiście imponujący, ale siła ognia była jak w duzo lżejszym T-34, natomiast układ jezdny zdecydowanie lubił usterki. W porównaniu z niemieckimi czołgami owszem zdecydowanie mocniejszy, lecz przy jego mobilności niemieccy pancerniacy nie musieli zbyt często z nim walczyc. Do zatrzymania atakujących KW-1 wystarczały dziala 88, do niszczenia broniacych sie KW-1 tez nie konieczne byly ataki pancerne - świetnie nadawały sie do tego bombowce nurkujące Ju-87 oraz ciężka artyleria dalekiego zasięgu. Poza tym z KW-1 często rezygnowano przy (kontr)ofensywach by nie spowalniac marszu znacznie szybszych T-34. Czołgi KW-1 były również za wolne podczas odwrotu, odcięte od paliwa, amunicji narażone na łatwe ataki artyleryjskie i lotnicze. Ogólnie dobry czołg, ale bez rewelacji.

Autor: Korne 2008-11-01 23:28:00

KW 1

Czytajac te wszystkie spotrzezenia. Smiem twierdzic ze wiekszosc rozmija sie z prawda. Nalezalo by wrocic do tego po co sie projektowalo czolgi ciezkie? Jak dobrze pamietam to do przelamywania lini obroonych a nie dalekich zagonow pancernych do czego stworzono T-34. Sprawa uzbrojenia czolgu. W czasie kiedy KW-1 byl projektowany jedyna dostepna armata ktora nadawala sie do uzycia w czolgach byla tylko F-34 kal.76.2mm. wiec jako tako rosjanie nie mieli wiekszego wyboru. Taktyka walki czolgow pozostawiala wiele do zyczenia. Nie zapominajmy ze ojciec narodu radzieckiego Jozef Stalin pozwolil sobie na wybicie lub zeslanie calego kwiatu oficerskigo armii radzieckiej, a kontrole nad armia przejeli oficerowie polityczni ktorzy znali sie tyle na wojnie co ksiadz na wysiadywaniu jajek. Wazne bylo tylko zeby nie podpasc "u gory". Wiec slanie niedoswiadczonych zolnierzy do boju bylo sprawa oczywista. Wiec ogolnie rzecz biorac czolg KW-1 na swoje czasy byl bardzo zaawansowana bronia a do tego bardzo smiercionosna.

Autor: mirek0033 2009-01-22 14:58:00

Tytułem uzupełnienia wcześniejszych postów: 8,8,cm flak-kanone używano do strzelania p-panc w rozpaczliwej ostateczności, z racji wysokiego przeciwlotniczego podwozia i braku osłony przeciwodłamkowej. Tak naprawdę Niemcy stracili w ten sposób bardzo dużo tych dział. Dopiero PaK43 wykorzystał fenomenalne parametry lufy acht-acht, łącząc je z klasyczną dwuogonową lawetą i tarczą osłonową. Co do KW, to do pojawienia się Tygrysów i Panter po prostu nie miał przeciwnika i kropka. Ciekawe, co by było, gdyby sowietom udało się zrealizować projekt KW3, z armatą F42 lub ZiS6 kal. 107mm, pogrubionym pancerzem i wagą ponad 70 ton? Głównym choć niejedynym powodem, dla których KW3 i KW5 (to kolejny prototyp z tą armatą) nie produkowano masowo był fakt, że fabrykę dział 107mm w Nowoczerkasku Niemcy zajęli na początku operacji Barbarossa, zanim Rosjanie zdążyli ją ewakuować. Gdyby nie to, to kto wie, jak wyglądałyby pancerne starcia 1942/1943? Tiger wystarczyłby na KW3?

Autor: pozko 2009-01-25 11:07:00

KW 1

pewne zrudla podaja ze byl zbyt "luksusowy" dla colgistow i rzeczywiscie jest ogromny! Musze sie zgodzic z tym ze nadawal sie tylko do obryny bazy lub taranu podczas szturmu. wady: wolny, dzialo obraca sie b. wolno, zwortnosc praktycznie zerowa gdy skrecal jego predkosc wynosila zaledwie 3-6 km/h (oczywiscie zalezy od silnika) zalety: super pancerz, dzialo i masa przestrzeni w srodku czolgu.

Autor: seve 2012-03-28 19:37:28

KV 1

To jest KV-1

Autor: KV-1 2016-03-01 16:35:39

KW 1

Sami znawcy wpisali tutaj swoje posty, wiadomości na ten temat uzyskali najpewniej w szkole podstawowej na lekcjach "historii". Ludzie! Materiałów i opracowań na temat czołgu KW-1, KW-2 etc. jest sporo, zapoznajcie się z nimi, zanim "wydukacie" te wszystkie bzdury wyssane z brudnego palca. Prosiłbym też o recenzowanie przez polonistów waszych postów przed ich publikacją. Szlag trafia każdego historyka czytającego wasze wypociny...

Autor: Robert 2016-08-25 08:23:47

KW 1

Czołg przedstawiony na ilustracji można zobaczyć w Muzeum Pancernym w Parola, choć jest on niekompletny (Finlandia). Czołg posiada wzmocniony pancerz (ekranowany), z dodatkowymi płytami pancernymi grubości 30 mm, przymocowanymi śrubami (wieża, przednia płyta kadłuba, boki kadłuba nad gąsienicami i z boku wanny kadłuba między rolkami zwrotnymi gąsienic). Główne uzbrojenie to armata F-32 wz. 40, wprowadzone w miejsce starej L-11. Czołg miał swoje zalety i wady, obsługiwany przez dobrze wyszkoloną załogę był groźnym przeciwnikiem dla panzerów, lecz właśnie tych załóg sowietom najbardziej brakowało.

Autor: Robert 2016-08-25 08:46:54

Wróć do zestawienia

Przyszłość

Czołgi przyszłości Czołgi III generacji osiągnęły pewną technologiczną granicę rozwoju. Rewolucyjne technologie kierowania ogniem za pomocą lasera dawno przestały dziwić - stały ... więcej
2009-05-03 14:46:48

Wojna w ZSRR

22 czerwca 1941 rozpoczyna się operacja "Barbarosa". Mimo kilku miesięcznych przygotowań niemieckich do napaści na ZSRR i doniesień wywiadu, wojska rosyjskie są kompletnie zaskoczone ... więcej
2009-05-03 14:36:36

Duchy i cienie tanków

Zaczęło się od Holta – I Wojna Światowa Niewielu spośród dzisiejszych miłośników broni pancernej przeżywało marsze do frontu, rozpoznanie walką, koszmar natarcia, obronę i planowe ... więcej
2009-05-02 17:22:53